Klasdoorbrekend onderwijs vraagt om zachte vloerbedekking

  • 0x bekeken
  • 0 reacties

Bij Scholengroep GelderVeste is gekozen voor klasdoorbrekend onderwijs. Dat betekent dat leerlingen niet alleen maar in het lokaal zitten, maar gebruikmaken van diverse ruimtes om zelfstandig te werken. Deze onderwijsvernieuwing heeft óók gevolgen voor de inrichting van het schoolgebouw, iets waar we bij GelderVeste grondig bij stilstaan. Denk bijvoorbeeld aan de keuze van de vloerbedekking.

De meest gebruikte soort vloerbedekking op scholen is een harde vloerbedekking. U kent het vast: vrolijk gekleurd linoleum in rood, blauw, groen of geel. Zolang leerlingen de hele dag in een ruimte op een plek blijven zitten is dit ook veruit de beste oplossing. De stem van de leerkracht is goed te horen door het klaslokaal en de vloer gaat lang mee.

 

Continu in beweging

In het geval van GelderVeste kunnen we ons de vraag stellen of een harde vloerbedekking nog altijd de beste keuze is. Door het klasdoorbrekend onderwijs zijn leerlingen steeds in beweging: zij lopen vrijwel continu van plek naar plek in het lokaal om te werken aan projecten en opdrachten. Op een harde vloerbedekking levert dit erg veel geluid op. Bovendien draagt het geluid ver: dat kan hinderlijk zijn voor andere kinderen. In de volledige ruimte is het goed te horen als een kleine groep instructie krijgt van de leerkracht.

Nieuw onderwijs, nieuwe vloerbedekking

Daarom hebben we als scholengroep gekozen om onze scholen te voorzien van zachte vloerbedekking. Hierdoor maakt het schuiven van de stoelen vrijwel geen geluid meer en draagt de stem van de leerkracht minder ver. Zo ontstaat er een rustige leeromgeving voor alle kinderen.

Betere verstaanbaarheid

Ook het effect van zachte vloerbedekking op de nagalmtijd is zeer beperkt. De ervaren verbetering in de ruimteakoestiek is echter veel groter dan de beperkte invloed op de nagalmtijd. Door zachte vloerbedekking wordt ook het geluid van voetstappen, rennen, schuiven van stoelen en vallende voorwerpen sterk gedempt. Het (achtergrond)geluidniveau neemt af en wordt het rustiger in de klas. Tegelijk kunnen de leerlingen de leerkracht (en andere leerlingen) beter verstaan. Immers: hoe lager het achtergrondgeluidniveau hoe beter de spreekstem daar bovenuit komt.

Zo zoeken we bij Scholengroep GelderVeste continu naar mogelijkheden om het onderwijs van nu steeds verder te optimaliseren én faciliteren.

0 reacties Ook reageren
Reactie plaatsen