Goede voornemens…

  • 0x bekeken
  • 0 reacties

Ach, we weten het nu wel een keer, al die goede voornemens. De één wil meer gaan sporten en de ander wil minder eten. Straks in februari wil ik al die mensen nog wel een keer horen, ik ben benieuwd of iedereen er dan nog op de goede manier in zit.

Voor GelderVeste betekent het nieuwe jaar een vliegende start voor de zoektocht naar een nieuwe bestuurder. Ook hier hebben veel mensen hun goede voornemens al op een rij. Het moet iemand zijn die ‘dit’ heeft en ‘dat’ kan. Als het kan ook nog iemand die ………… noem het allemaal maar op.

Als interim bestuurder hoop ik dat er een goede bestuurder komt, die aandacht kan geven aan heel goed onderwijs. Iemand die de focus legt op wat voor kinderen van belang is. We hebben het dan al gauw over onderwijs voor de toekomst, over O4NT en over Onderwijs 2032, als die begrippen u wat zeggen. Maar het gaat vooral ook over het hier en nu. Over het onderwijs op onze scholen en over de stappen die elke school in dit land, en dus ook de scholen van GelderVeste, gaan maken. Het gaat om heel goed onderwijs, waarbij elke kind krijgt waar het recht op heeft. Het gaat er om dat we talenten ontwikkelen en dat we het maximale uit kinderen halen. Dat geldt voor alle kinderen, en niet voor slechts een paar. Talenten kunnen op vele terreinen ontwikkeld worden. Daar zijn we volop mee bezig op alle scholen van GelderVeste.

Het mooie is dat daar op verschillende wijze vorm aan wordt gegeven. Ik ben van mening dat heel goed onderwijs op verschillende manieren kan worden gegeven. Toch zijn er hier en daar ook wel mensen die gericht onderzoek hebben gedaan. Denk daarbij aan Michael Fullan of aan John Hattie, die door zijn meta-analyses veel kennis heeft vergaard en daarmee, net als Fullan, in veel landen richting geeft aan goed onderwijs. Overigens heeft ook Marzano, ‘wat werkt’,  dat al gedaan.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dat zien we ook in het onderwijs. Voor mij is één van de belangrijke punten; halen we er uit wat er in zit? Zijn we als onderwijsgevenden in staat de talenten van de kinderen te zien en er wat mee te doen? Bedenk daarbij dat ook belangrijke voetballers, ballerina’s,  dansers, sprekers, presentatoren, cabaretiers, zangers, turners, wiskundigen, atleten, wetenschappers en ga zo maar door, ook op de basisschool hebben gezeten.

Om het nog anders te zeggen, ook Epke Zonderland, Daphne Schippers en Ben Feringa, onze kersverse Nobelprijswinnaar en Freek Vonk, onze dierenvriend, hebben op ook de basisschool gezeten. In hoeverre hebben hun leerkrachten destijds hun talenten gezien?

Kun jij de talenten van de kinderen in je groep / unit al wel zien? Hoe stimuleer je kinderen om hun talenten verder te ontwikkelen? Of focus je alleen op rekenen en taal, nee toch?

Jenne Wierstra
(Interim) bestuurder GelderVeste

0 reacties Ook reageren
Reactie plaatsen